Huiseigenaar weer fors duurder uit

Geplaatst op: 01-03-2016, 12:47:52

De huiseigenaar een melkkoe? Wie de verandering van de ozb ten opzichte van 2015 bekijkt, kan amper anders concluderen. Uit cijfers van de Vereniging Eigen Huis blijkt dat de onroerendezaakbelasting dit jaar met 2,4% stijgt, fors hoger dan de norm van 1,5% die het Rijk met de gemeenten heeft afgesproken. Ook loopt de ozb-verhoging ver voor op de inflatie, die dit jaar op 0,9% wordt geschat.

Al vijf jaar achtereen lapt het merendeel van de bijna 400 gemeenten in ons land de ozb-afspraak aan de laars, stelt de belangenclub van huiseigenaren. Die wil dat het kabinet nu met sancties komt om de gemeentebesturen in het gareel te dwingen.

Meerssen koploper

Wie in het Limburgse Meerssen woont, is aan ozb gemiddeld het meeste extra geld kwijt: €115 (37%) meer dan in 2015. In Duiven (Gelderland) bedraagt de stijging 28%. Kampen ’wint’ brons: +17%. In de laatste twee gemeenten dalen respectievelijk de afvalstoffenheffing en de rioolheffing, dus de totale woonlasten blijven nagenoeg gelijk.

De bijna 30.000 inwoners van Opsterland (waar onder meer Drachten bij hoort) en de 24.000 mensen die in Dongeradeel wonen zijn juist spekkoper wat de ozb betreft. De twee Friese gemeenten brengen de belasting voor huiseigenaren met 15 en 13% naar beneden.

De overschrijding van de ozb-afspraken met het Rijk heeft de gemeenten de afgelopen jaren tientallen miljoenen euro’s opgeleverd, becijfert Eigen Huis.

Bron: www.dft.nl van 1 maart 2016